Silent Echoes
2023
140h × 100w cm
Acrylic, spray, oli and object 3D on canvas
Angoasa
2023
140h × 100w cm
Acrylic, spary and object 3D on canvas
Yearning for Connection
2023
140h × 100w cm
Acrylic, spary and object 3D on canvas
Digital Desolation
2023
140h × 100w cm
Acrylic and object 3D on canvas
Echoes of Loneliness
2023
140h × 100w cm
Acrylic, spray, oli and object 3D on canvas
Spleen
2023
140h × 100w cm
Acrylic, spary and object 3D on canvas
The Isolaton Portal
2023
140h × 100w cm
Acrylic, spary and object 3D on canvas
Emotionally Detonated
2023
140h × 100w cm
Acrylic, spray and object 3D on canvas
Planetoid
2023
180h × 180w cm
Acrylic on canvas
Digital Solitude
2023
60h × 60w cm
Acrylic and internet cable on canvas
2023
60h × 60w cm
Acrylic and pharmaceutical products on canvas
The Loneliness Algorithm
2023
60h × 60w cm
Acrylic and pc object on canvas
2023
60h × 60w cm
Acrylic and pharmaceutical products on canvas
Virtual Embrace
2023
60h × 60w cm
Acrylic and pc object on canvas
I Need Your Attention
2023
60h × 60w cm
Acrylic and pharmaceutical products on canvas
Inner Portal
2023
60h × 60w cm
Acrylic and pharmaceutical products on canvas
2023
60h × 60w cm
Acrylic and pharmaceutical products on canvas
Disconnecting
2023
60h × 60w cm
Acrylic and pharmaceutical products on canvas
16 noiembrie – 11 decembrie 2023, Kulterra Gallery, Bucuresti
Text Daniel Kozak
Într-o lume în care rețelele sociale și tehnologia ne conectează și, aparent, favorizează comunicarea, singurătatea și izolarea sunt stări emoționale și sociale omniprezente și generalizate. Chiar și în această lume în care suntem înconjurați de alții și de tehnologie, oamenii se simt singuri și izolați, au lupte interioare intense, cad pradă anxietății, sunt striviți de depresie, își doresc să aparțină și nu reușesc, evadează în închipuire și imaginație, aleargă după dorințe pe care nu le înțeleg sau pe care nu și le pot îndeplini.
ATOMA pornește de la experiența proprie trecând printr-o perioadă de conștientizare a propriilor trăiri, iar acest proces își găsește expresie în lucrările de pe simeză. ATOMA explorează în stilul său recognoscibil singurătatea și izolarea și modul în care ne raportăm la ele astăzi. Ea ajunge la idea că ne aflăm în această situație pentru că rețelele de socializare ne oferă lucruri care, aparent, ni se potrivesc și, în același timp, ne oferă o doză de dopamină, care la început ne stimulează, iar apoi ne devine necesară. Algoritmii rețelelor sociale creează o bulă care ne ține în sistem și ne radicalizează. „Rolul dezinformării nu este de a ne face să credem în ceva, ci de a ajunge să nu mai credem în nimic, să considerăm că nimic nu mai are rost”, spune artista. Interesul ei pentru co-dependența de tehnologie este fățiș, atât la nivel intelectual, cât și în ceea ce privește propria expresie artistică. Ea adaugă: „Atenția reprezintă cea mai importantă resursă a lumii capitaliste moderne. Este o resursă finită, iar corporațiile se luptă pentru a ne atrage atenția. Atenția este ca un drog pentru individ, prima doză este puternică, dar după dezvoltăm o toleranță la un anumit nivel și vrem tot mai mult. În cazul în care nivelul atenției scade, intrăm în sevraj.”
Artista apelează la pastile ca obiecte fizice pe care le integrează în lucrări pentru a crea texturi, ca simbol evident al dependenței. O altă marcă în lucrările din această serie sunt ochelarii VR, a căror reprezentare, uneori schematică, alteori figurativă, este un element care simbolizează simultan tehnologia și dependența noastră de ea; și devin ei centrul de interes al lucrării. Este o contradicție menită să sublinieze situația de facto: ochelarii de realitate virtuală ne fac să evadăm dintr-o lume reală și să ne transpunem într-una virtuală în care găsim sentimentul de împlinire, de victorie, de rezolvare a problemelor. Ei sunt un simbol al tehnologiei și al lumii virtuale, ne îndepărtează de realitate, de sine, de lucrurile autentice, cu bune și cu rele, oferind în schimb doar gratificare instantanee și iluzie. Privitorul are avantajul de a observa detalii importante la care subiectul lucrărilor nu are acces; în acest sens, artista face trimitere în fiecare portret la universuri interioare – categorii care devin esența umanității și transcend vârsta, genul și originea.
November 16th – December 11th, 2023, Kulterra Gallery, Bucharest
Text by Daniel Kozak
In a world where social networks and technology connect us and seemingly facilitate communication, loneliness and isolation are omnipresent and widespread emotional and social states. Even in this world where we are surrounded by others and by technology, people feel lonely and isolated, experiencing intense inner struggles, falling prey to anxiety, being overwhelmed by depression, longing to belong but failing to do so, escaping into imagination and fantasy, chasing desires they do not understand or cannot fulfill.
ATOMA starts from her own experience, going through a period of self-awareness of her own feelings, and this process finds expression in the works on display. ATOMA explores in her recognizable style loneliness and isolation and how we relate to them today. She arrives at the idea that we find ourselves in this situation because social networks offer us things that seemingly fit us and, at the same time, provide us with a dose of dopamine, which initially stimulates us and then becomes necessary. Social media algorithms create a bubble that keeps us in the system and radicalizes us. “The role of disinformation is not to make us believe in something, but to make us stop believing in anything, to consider that nothing matters anymore,” says the artist. Her interest in technology co-dependence is overt, both intellectually and in terms of her own artistic expression. She adds: “Attention is the most important resource of the modern capitalist world. It is a finite resource, and corporations fight to attract our attention. Attention is like a drug for the individual, the first dose is strong, but then we develop a tolerance to a certain level and want more and more. If the level of attention drops, we enter withdrawal.”
The artist resorts to pills as physical objects that she integrates into her works to create textures, as an obvious symbol of dependence. Another hallmark in the works of this series are VR glasses, whose representation, sometimes schematic, sometimes figurative, is an element that simultaneously symbolizes technology and our dependence on it; they become the focal point of the artwork. It is a contradiction meant to underline the de facto situation: virtual reality glasses make us escape from a real world and transpose us into a virtual one where we find the feeling of fulfillment, victory, problem-solving. They are a symbol of technology and the virtual world, distancing us from reality, from ourselves, from authentic things, with both good and bad, offering only instant gratification and illusion. The viewer has the advantage of observing important details that the subjects of the works do not have access to; in this sense, the artist refers in each portrait to inner universes – categories that become the essence of humanity and transcend age, gender, and origin.